En guide til WordPress brugerroller – Hvad betyder de og hvordan bruger du dem?

Niveauet i denne guide er for begyndere
wordpress brugerroller

Del dette med dine WordPress venner

Del på facebook
Del på linkedin
Del på twitter
Del på email

Hvis du indtil nu kun har brugt WordPress på egen hånd, har du formentlig aldrig brugt de indbyggede WordPress brugerroller. Hvis du er en del af et team eller hvis du har haft brug for at give adgang til din WordPress hjemmeside. Har du helt sikkert arbejdet med brugerrollerne i WordPress.

WordPress brugerroller er en indbygget rollefunktion, der hjælper dig med at styre hvem der har adgang til hvad på din hjemmeside. Brugerrollerne sikrer dig, at andre brugere ikke kommer til at bruge funktioner eller få adgang til sensitive data på din WordPress hjemmeside.

Denne artikel om WordPress brugerroller vil dække, hvad dise roller er for en størrelse og hvorfor de er vigtige i et CMS. Samtidig vil jeg gennemgå hver enkelt rolle og dens funktioner.

Hvad er WordPress brugerroller og hvorfor er de vigtige?

WordPress brugerroller er noget man tildeler den enkelte bruger for at begrænse deres adgang til specifikke ting. Hvis du har mere end en bruger, der arbejder på din WordPress hjemmeside. Vil du eksempelvis ikke have at de skal kunne installere eller fjerne plugins eller ændre temaet. I sådanne tilfælde, anvender man WordPress brugerroller for at begrænse rettighederne og kun tildele de rettigheder der er nødvendige for brugeren.

WordPress brugerroller
WordPress brugere

WordPress brugerroller kan nemt og hurtigt tildeles så du sikrer at dit WordPress kontrolpanel ikke bliver håndteret forkert. Grunden er at en bruger med flere rettigheder end vedkommende har brug for, hurtigt kan få tingene til at gå galt.

Forestil dig du driver en eCommerce forretning baseret på WooCommerce. WooCommerce opbevarer alt data om dine kunder i en database, hvilket gør den meget sensitiv. Som ejer af en sådan forretning, vil du ikke have at forkerte har adgang til den information eller kan tilgå det i kontrolpanelet. Det er her WordPress brugerroller kan være meget effektive og hjælpe dig med at begrænse adgangen for specifikke brugere.

En anden gund til hvorfor WordPress brugerroller er vigtige for dig. Er at de kan definere ansvarsområder og workflows for bestemte brugere på din hjemmeside. Hvis du eksempelvis kun vil have en bruger til at redigere indlæg og sider, kan du give ham rollen “bidragyder” (på engelsk: contributer). Det vil begrænse dem i at gøre andet på din WordPress hjemmeside.

Pre installerede WordPress brugerroller

WordPress har fra installationen indbyggede roller der kan bruges til at begrænse administrationen. Normalt er disse roller nok til at sikre at WordPress kører helt optimalt.

Hvis du vil læse det officielle rolle codex fra WordPress.org kan du finde den her. Lad os sammen tage et kig på dem, en efter en nedenunder.

Administrator

Når du lancerer en WordPress hjemmeside bliver du automatisk tildelt Administrator rollen. Administratoren har alle rettigheder som WordPress brugere kan have. Denne rolle giver adgang til alle områder i kontrolpanelet inkl. editoren. Administratoren er altså den der kontroller andre WordPress brugerroller der tildeles.

En bruger med denne brugerrolle i WordPress har mulighed for at tilføje og fjerne plugins. De kan tilgå et helt plugin, aktivere og deaktivere plugins, som de har brug for det. Sammen med det kan denne type burger også tilgå temaets editor og tilføje ændringer her.

Administratoren har med andre ord alle rettigheder og bør kun tildeles til en person. Adgangen til denne konto skal selvfølgelig holdes meget sikker.

Nedenfor er et skærmbillede af, hvordan kontrolpanelet ser ud for en administrator.

WordPress administrator kontrolpanel
WordPress administrator kontrolpanel

Redaktør

Redaktørrollen lader en bruger redigere indlæg og sider på hjemmesiden. Dette WordPress brugerrolle er meget begrænset og beskæftiger sig kun med indhold på hjemmesiden. Redaktørrollen kan udgive nye indlæg eller redigere nuværende indlæg. Det samme gælder for almindelige sider på WordPress hjemmesiden.

Redaktøren kan også styre kommentarer fra besøgende på hjemmesiden. Rollen har ikke adgang til plugins eller tema sektionen på hjemmesiden. De kan derfor ikke fjerne plugins og lave ændringer på temaet.

Dette rolle tildeles ofte til personer der arbejder med indhold på en blog eller skal arbejde med landing pages. Redaktørrollen kan også tildeles gæstebloggere, som arbejder for din side.

Redaktørrollen kan se WordPress kontrolpanelet med begrænsede indstillinger som vist nedenfor. Du kan eventuelt sammenligne det med administratorens ovenfor og se hvor få muligheder der er for en redaktør.

WordPress redaktør kontrolpanel
WordPress redaktør kontrolpanel

Forfatter

Forfatteren har ende færre muligheder sammenlignet med både administratoren og redaktøren. Forfatterrollen benyttes kun til redigering og udgivelse af indlæg samt håndtering af medier og kommentarer.

En bruger med forfatterrollen har kun adgang til at udgive nye indlæg eller ændre sine egne indlæg. Det er derfor en meget enkel rolle der ikke kræver meget forklaring.

Kontrolpanelet i WordPress for en forfatter ser ud som følgende:

WordPress forfatter kontrolpanel
WordPress forfatter kontrolpanel

Bidragyder

Bidragydere er profiler der kun skal generere nyt indhold på en blot. De kan tilføje og redigere deres egne indlæg samt moderere kommentarer der hører dertil.

Denne rolle tildels typisk hvis man arbejder med et stort magasin eller en nyhedsside, hvor der skal sidde en og godkende alle nyhederne bidragyderen har tilføjet til WordPress hjemmesiden.

WordPress bidragyder kontrolpanel
WordPress bidragyder kontrolpanel

Abonnent

En bruger med denne type rolle kan på inden måde bidrage til hjemmesiden. Brugeren har ikke ret til at gøre noget som helst, altså arbejde med indlæg, sider, plugins eller temaet. En abonnent kan ikke gøre andet end at administrere sin egen profil.

Det er på denne måde en abonnent ser kontrolpanelet i WordPress. Sidebaren er ekstremt minimal – der er kun adgang til brugerens oplysninger.

WordPress abonnent kontrolpanel
WordPress abonnent kontrolpanel

WordPress brugerroller i et WordPress multiside – Super administratoren

WordPress multiside er en indbygget funktionalitet i WordPress, der lader brugere styre flere WordPress instanser på en platform. Når du lancerer en WordPress multiside, bliver du automatisk tildelt Super Admin rollen.

En Super Administrator er ansvarlig for hele netværket af WordPress hjemmesider i samme installation. Denne bruger har ret til at administrere alle hjemmesider i netværket. En superadmin kan tilgå plugins og temaer på alle hjemmesiderne. De kan også slette og tilføje egne sider til netværket.

En Super Administrator kan også styre og ændre på ansvarsområder for en normal administrator. En normal administrator i et WordPress multiside netværk får kun adgang til deres egen hjemmeside og ikke andres.

En administrator kan ikke ændre plugins og temaer på sin egen WordPress hjemmeside, da dette er forbeholdt en Super Administrator. Det er derfor op til en Super Administrator at bestemme hvilke plugins eller temaer der kan installeret på hjemmesiderne.

Sådan tildeles WordPress brugerroller

For at tildele WordPress brugerroller som jeg nævnte tidligere i denne guide. Skal du være administrator eller Super Administrator (hvis du har et multiside netværk). Det er egentlig ret lige til.

Først skal du gå til Brugere i dit WordPress kontrolpanel:

WordPress brugere
WordPress brugere

For at tildele nye brugere en rolle. Skal du først tilføje brugeren, dette gør du ved at klikke på Tilføj ny knappen (enten i menuen til venstre eller på knappen i toppen).

Tilføj ny WordPress bruger
Tilføj ny WordPress bruger

På den side du lige er kommet til, skal du indtaste information om den nye bruger. I bunden kan du vælge hvilken rolle, vedkommende skal tildeles.

Afslut ved at klikke på “Tilføj ny bruger” knappen i bunden. Det er alt der behøves, nu har du en ny bruger, med den rolle du ønsker vedkommende skal være i besiddelse af.

WordPress brugerroller – best practices

Nu hvor du har en dybere forståelse for hvad WordPress brugerroller er for en størrelse, samt hvordan vi tildeler dem. Synes jeg vi skal tage et kig på, hvordan vi bruger dem til vores egen fordel.

Hvis du bruger dem på en intelligent måde, kan brugerrollerne gøre dit workflow glidende og beskytte dine sensitive data. Nedenfor har jeg beskrevet lidt best practices for hvordan du bruger dem til din fordel.

Tildel top brugerroller til et begrænset antal brugere: Jeg anbefaler altid at tildele administrator- og redaktørrollen til kun en håndfuld mennesker. Enkelte mener dog at administratoren kun skal tildeles til en person. Grunden er at disse to typer roller er nøglen til din hjemmeside og tildeles de til for mange, risikerer du at udsætte din hjemmeside i en risici zone.

Brugere skal kun have den adgang de har brug for: For at gøre din WordPress hjemmeside mere sikker. Skal du kun tildele de mest nødvendige rettigheder til brugerne. Det vil sikre dig fra at de foretager handlinger som du ikke har godkendt på din hjemmeside eller indholdet.

Plugins er en god måde at tilpasse brugerroller: De standard indbyggede roller er normalt nok, men hvis du vil udvide funktionaliteterne. Kan du altid benytte et WordPress plugin eller skrive den nødvendige kode i functions.php. Med et plugin kan du nemt og hurtigt tilføje brugerroller og redigere dem der allerede er.

WordPress brugerroller plugins

User Role Editor

Det ligger lidt i navnet, men User Role Editor lader dig redigere de indbyggede brugerroller. Du kan samtidig tilføje nye roller og ændre deres muligheder.

Efter du har installeret dette plugin, vil du i menuen få en ekstra mulighed kaldet User Role Editor.

User role editor

Klikker du på denne nye mulighed, vil du blive præsenteret for en ny side, hvor du kan ændre på indstillingerne for hver brugerrolle.

Fra denne side kan du selvfølgelig også tilføje en ny rolle, omdøbe rollen og tilføje ydereligere funktioner til de eksisterende roller. I toppen af siden kan du vælge den WordPress brugerrolle du gerne vil redigere. Du kan derefter fra listen nedenfor vælge de muligheder du gerne vil tilføje eller fjerne fra den givne brugerrolle.

Advanced Access Manager

En guide til WordPress brugerroller - Hvad betyder de og hvordan bruger du dem? 1
Advanced Access Manager – Plugin

Advanced Access Manager er et super godt plugin som også lader dig udvide en brugers funktionaliteter. Dette plugin giver dig fuld frihed til, at tilpasse rollerne og definere deres muligheder.

Når du har installeret dette plugin i WordPress. Vil du få et nyt menupunkt kaldet AAM i din sidebar menu.

Klik på dette og du vil se en side, hvor du kan styre dine WordPress brugerroller. Der er mange funktioner i dette kontrolpanel og du kan derfor tilpasse nærmest hver enkelt krog af en rolle.

Til højre kan du se de standard indbyggede WordPress brugerroller og vælge dem, hvis du enten vil redigere dem, eller klone dem. For at tilføje nye roller, skal du blot klikke på plus ikonet.

WPFront User Role Editor

Med mere end 60.000 aktive installationer, er WPFront også et af de meget populære plugins der kan ændre WordPress brugerroller. Dette plugin giver et meget simpelt interface, hvor du kan lave alle former for ændringer.

Efter du har installeret dette plugin, vil du se en ny menu som kaldes for Roles.

Når du klikker på denne mulighed, vil du se alle de nuværende WordPress brugerroller der er tilgængelige på din WordPress hjemmeside.

Du kan tilføje nye roller ved at klikke på “Add New” knappen i toppen til højre. Pluginnet tilbyder et simpelt kontrolpanel der gør det nemt for dig, at tilføje nye brugere.

Du skal blot indtaste navnet der skal vises og vælge hvilke muligheder der skal være mulige for den givne konto. Klik derefter på Add New Role knappen og din nye rolle er tilføjet til systemet.

Hurtig afrunding

WordPress brugerroller er en essentiel del af WordPress, specielt hvis du har et team der arbejder sammen med dig, på en hjemmeside. Hvis du vil opnå et mere glidende workflow. Skal du tildele de rigtige brugerroller til brugerne af siden fra starten.

Hvis du bruger disse roller smart, vil du have en vel-smurt motor i din hjemmeside. Bruger du dem forkert, kan det skabe problemer og koste dig meget tid på at løse problemer.

Gå ikke glip af vores tips og tricks!

Få automatisk de seneste tips om WordPress i din indbakke.

Automatisk vedligeholdelse

Lad os klare det kedelige og få vedligeholdt din WordPress hjemmeside fra kun 220,- pr. måned.